Skip to Content

Berättarladan

Berättarladan är Värmlands största lada, ombyggd till teaterscen. Den ligger intill sjön Fryken och Rottneros park strax söder om Sunne.

Scenografen Lars Jacob Jakobsson har ritat och byggt om ladan till en teaterscen inspirerad av Shakespeares Elizabethanska scener.

Sedan starten med Nils Holgersson 1999 har en rad succéer avlöst varandra. Vackra, tänkvärda, förunderliga, färgsprakande föreställningar med inspiration från folklig musik, dans och berättarkonst: Kejsaren av Portugallien (2000), Gösta Berlings Saga (2001 – utvald till teaterbiennalen), Ljuset (2002), Hemsöborna (2003), Romeo & Julia (2004), Fröken Julie (2005), Peer Gynt (2006), En Herrgårdssägen (2007 – utvald till teaterbiennalen), Bannlyst (2008), Kalevala (2009), En midsommarnattsdröm (2010), Misantropen (2012), Nils Holgersson (2013, 2014), Lomjansguten (2015), Löwensköldska ringen (2016) och nu är det dags för Charlotte Löwensköld att ta plats på Berättarladans scen.

Sedan 2010 är Bo Jonzon ansvarig för scenografi och ladarkitektur i Berättarladan. Målet är ett scenrum så fritt att man kan byta miljöer med hjälp av skådespelarna, inte med scenografier som låser fantasin.

Vi ville ha ett varmt rum som får publiken att känna sig som om man satt runt en lägereld, säger Leif Stinnerbom. Vänliga träslag, från träd som har vuxit här. Berättarladan är ett ruralt rum.

Berättarladan rymmer 500 åskådare och besöks varje år av c:a 25 000 personer. Utöver föreställningarna är Berättarladan något att upptäcka i sig.

Sedan 2010 finns i Berättarladans södra del en utställning som visar ett hundratal av Inger Hallström Stinnerboms kostymer, tillsammans med Torbjörn Alströms masker och Lars Jacob Jakobssons rekvisita och dekorelement. I utställningen kan man också få en stunds stilla meditation och lyssna till de gångna årens teatermusik, innan man gör entré till kvällens föreställning.

I Berättarladan finns också ett café som har öppet i anslutning till föreställningarna.

Ännu en gång faller jag pladask för Berättarladan som byggnad, denna förunderliga blandning av träkyrka, gammalt fartygsskrov och Drottningholmsteater. Den har en närmast sakral rymd, en magnifik enkelhet och en resonansbotten som är unik. – Lars Ring SvD


Dela